dinsdag 24 april 2012

Kim Hertogs, Jurylid Open Doek 2012


Kim Hertogs, Jurylid Open Doek 2012

Kim Hertogs was ooit parttime medewerkster bij Open Doek. Deze Turnhoutse actrice is vandaag te zien in onder meer het VTM-programma ‘Zone Stad’ en maakte furore in Duts. Suiker legde aan elk edelachtbaar lid van de Open Doekjury dezelfde twee prangende vragen voor:

 Wanneer is voor jou een film een goede film?

Kim Hertogs: Ik ben een intuïtieve filmkijker en laat me leiden door mijn gevoel. Of de film me aanspreekt of niet kan verschillende oorzaken hebben. Het thema kan me boeien, of het land waar de film zich afspeelt, of simpelweg de esthetiek.

De film moet wel ‘iets’ hebben dat me raakt. Als het thema banaal is of als de verhaallijnen te oppervlakkig worden uitgetekend, ben ik snel verveeld. Merk ik dat de film enkel mikt op een effect of op ‘de lach’, dan haak ik snel af. Gelukkig zijn de Open Doekfilms zelden of nooit oppervlakkig of saai.

Wat is de mooiste/beste/meest pakkende film die je hebt gezien?

Kim Hertogs: Ik heb al talloze prachtfilms gezien en heb niet de gewoonte om ze opnieuw te bekijken. Er is één uitzondering: ‘Das Leben der Anderen’. Die heb ik meteen gekocht nadat ik hem zag bij Open Doek. Sindsdien heb hem al zeker vier keer gezien. Alles in deze film is fantastisch. Het is een interessant en boeiend thema, de acteurs spelen geweldig, de esthetiek van Duitsland voor de val van de Berlijnse muur is prachtig en het verhaal is heel aangrijpend en -mijns inziens- ook realistisch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten